Giveaway By IgShop @luv.sweetchoco


Sunday GiveAway...

Giveaway berlangsung dari 25 Mac 2017 hingga 15 April 2017





My instagram : https://www.instagram.com/alamelectra
Email : alamelectra@gmail.com

GIVEAWAY : LINK WITH ME






Salam Ahad Semua...

Harini Alam nak tambah kenalan lagi dengan join segmen ni..

Jom masuk link ni....

SIMILAR POSTS

CARA DIET YANG SALAH






Impian setiap wanita ingin kan bentuk tubuh badan yang ramping dan mempunyai kulit yang anjal ala2 artis yang masing2 tahu bahawa mereka banyak mengambil suppliment untuk kecantikan.

Bagi wanita yang tidak mempunyai banyak masa yang terluang yang ingin diisi dengan senaman erobik ala zumba atau pun senaman di tempat- tempat riadah tidak semestinya tidak dapat memiliki bentuk badan yang diidamkan.

Cara yang terbaik adalah menjaga pemakanan yang seimbang dengan menolak makanan "Fast Food" yang kita ketahui amat berbahaya dalam piramid makanan.

Walaupun berat ...memang berat jugak nak tinggal sepenuhnya ..contohnya KFC yang kita ketahui "Ayam Goreng yang sedap" dan juga McD yang kita ketahui jugak " Burger yang umph!"
Serta Coffie jenama apa saja yang berkrim..Bagi Alam , Coffie yang paling sukar ditolak sebab dalam sehari susah nak menongkat mata di depan skrin komputer di ofis tanpa Coffie.

Antara diet yang salah cth nya 

Mengikat Perut secara Paksa


Manusia "Makan untuk hidup" bukan "Hidup untuk makan".Mesti semua pernah dengar kenyataan ini..Iye la kalau kita hidup untuk makan, maka tak perlu la bekerja untuk sara hidup dan melakukan aktiviti seharian.Just focus untuk makan.Salah cara tu..
Sesetengah wanita berfikir , jika tak makan tubuh badan akan mengecil dengan cepat.
Hal ini akan membuatkan badan hilang kudrat dan tenaga .Kalau tak makan , dimana datang tenaga untuk bergerak.Kan?
Harus makan tapi dengan kuantiti yang sedIkit dan kerap makan jika lapar.Juga dengan kuantiti yang sikit.
Tak salah pun nak cuba diet Atkins atau diet kita2 sendiri .Asalkan pengambilan karbohidrat di terhad kan.



Makan Limau Nipis dengan Asam Jawa  

Cara diet ini di ambil oleh golongan yang berfikir , jika makan asam akan membuatkan perut kempis dengan mendadak.Ye la, kalau makan asyik ulang alik ke toilet dan fikir kononnya depat mencuci perut salah jugak.








Boleh mengakibatkan gastrik dan jika pengambilan limau nipis yang berlebihan acid didalam perut , boleh mengakibatkan sistem perkumuhan kita terganggu.












Fanatik Kopi Kurus

Sekarang ni , produk kopi untuk kurus dah makin banyak di pasaran,Kopi untuk kuat tenaga batin la, kopi kuat untuk tulang la, kopi untuk menjana tenaga untuk tubuh badan la dan juga kopi untuk kurus .Untuk memastikan kopi yang terbaik , kita dah membuat salur tekak ni experimen untuk mencuba hasil.Tanpa kita fikir , jika terlebih minum kopi kita juga akan dapat penyakit sakit kepala...ye la...Kopi adalah Cafein .Hah..sape yang ada migrain tu , elakkan la..minum kopi campur macam2 produk dalam seharian.kalau minum satu jenis saja...Kalau campur alamat nya "headache" yang teruk akan berlaku.
Alam ada migrain sejak 2004 , so kalau nak cuba2 kopi pelbagai jenis dalam satu minggu tu adalah amat membahayakan kesihatan Alam.


HATI- HATI DALAM BERDIET.

SIMILAR POSTS

APPLIKASI GAME TERKINI - SCREAM GO!


APPLICATION INFO
Selepas applikasi Pokemon Go..timbul pulak applikasi game terbaru yang sedang hangat di kalangan pengguna IOS .

Alam pun terikut gara - gara dengar di radio "JOHArA " di ERA.FM.
Pantas je jemari membuka new application di Apps Store.

 SCREAM GO!
 SCREAM GO!
 SCREAM GO!
 SCREAM GO!
 SCREAM GO!


Jom KITA enjoy!Lepas kan stress guna applikasi , tapi jangan main masa kerja tau..nanti colleague pelik.."Ape la, si polan ni menjerit menyanyi sorang" dah kantoi..huhu



Maklumat Applikasi

Updated

Requires Android
2.3 and up





JUMPING



SWIMMING



Score Board




SIMILAR POSTS

SEJARAH TOK BIDAN SUSU LANJUT

Hi Salam,


Arwah abah pernah bercerita tentang Seorang nenek dari alam yang hanya Allah sahaja yang mengetahui .

Arwah abah jugak pernah bercakap tentang "Nenek Susu Lanjut " ketika berubat dulu2.

Alam teringat lalu cuba mencari kewujudan beliau..Alam jumpa ..maka betul la, ada kisah seorang nenek yang diceritakan ketika kami kecil dahulu.

SEJARAH TOK BIDAN SUSU LANJUT
Setiap manusia Allah S.W.T ciptakan dengan sebaik-baik kejadian sesuai dengan firmanNYA dalam Surah At-Tin yang bermaksud “ aku ciptakan manusia dengan sebaik-baik kejadian”. Setiap manusia juga dianugerahkan kelebihan dan kelemahan tertentu dan ianya sudah pasti mempunyai hikmah yang Allah S.W.T sahaja yang mengetahuinya. Adakala keistimewaan yang Allah kurniakan kepada manusia dianggap sebagai sesuatu yang luarbiasa dan menakjubkan sepertimana kehebatan yang ada pada Laksamana Hang Tuah. Dalam konteks ini maka sejarah kehebatan yang dimiliki oleh seorang hamba Allah yang digelar Tok Bidan Susu Lanjut juga tidak terkecuali. Populariti beliau menjadi sebutan ramai khususnya di negeri-negeri utara Semenanjung Malaysia.
Mengikut kajian dan juga pendapat dari beberapa pihak, Tok Bidan Susu Lanjut didakwa berasal dari tempat yang berbeza. Antaranya ialah Pagar Ruyung, Indonesia, negeri Kedah, Permatang Pauh, Pattani dan lain-lain lagi. Hanya dua pihak yang mengakui kuburnya terdapat di tanah perkuburan Kamunting Lama yang lebih dikenali ‘Kubur Keramat Tok Bidan”. Kesimpulan bole dibuat iaitu Tok Bidan Susu Lanjut atau Keramat Tok Bidan bukanlah hanya seorang individu sahaja. Salah satu pihak yang mendakwa kubur keramat Tok Bidan di Kamunting Lama adalah kubur Tok Bidan dari keturunan mereka ialah orang-orang yang berasal dari Pattani dan sebahagian besar daripada mereka ini menetap di mukim Batu Kurau.
Menurut cerita yang disampaikan oleh dua orang cicit Tok Bidan Susu Lanjut (keturunan Pattani) (1) Haji Ali Safar bin Jaafar yang hidup dari tahun 1863 hingga 1968 dan (2) Haji Idris bin Haji Mohd Ali yang hidup dari tahun 1893 hingga 1985 kepada anak-anak mereka yang terdiri dari En Yaakob bin Ali Safar dan En Abu Bakar bin Hj Idris serta cucu saudara mereka yang bernama En Mohd Daud bin Hanapi (Kampung Changkat Perah), maka amat menarik sekali untuk diperjelaskan sedikit sejarah mengenai Tok Bidan Susu Lanjut.
Tok Bidan Susu Lanjut atau nama sebenarnya ialah Tok Esah hidup sekitar 1790an hingga 1870an. Bapanya bernama Tok Debasa manakala nama ibunya tidak dapat diketahui. Tok Esah mempunyai tiga orang abang yang bernama Tok Jusoh, Tok Tahir dan Tok Pakeh. Mereka ini bergelar Datuk Panglima Gagah, Datuk Panglima Garang dan Keramat Tok Pakeh sementara adiknya pula bernama Mat Hassan. Sejarah awal menyatakan bahawa keluarga ini melarikan diri dari negeri Pattani disebabkan berlakunya ancaman keselamatan oleh Kerajaan Siam. Terdapat juga kepercayaan bahawa Tok Debasa berasal dari Indonesia. Beliau telah pergi ke Pattani dan berkahwin dengan seorang Kerabat Raja Pattani. Pasangan ini telah berhijrah dan pernah menetap di Sedim, Kedah. Hujah ini diperkuatkan dengan adanya sebuah bukit di sana yang dikenali sebagai “Bukit Tok Debasa”. Di bukit itu juga jasadnya disemadikan. Manakala empat orang anaknya kecuali Tok Pakeh (tidak ikut berhijrah) meneruskan perjalanan ke destinasi terakhir di Bukit Gantang, Perak meneroka dan terus menetap di situ. Tok Esah telah berkahwin dengan seorang bomoh yang dikenali sebagai Tok Kermat Serban Kuning. Pasangan ini dikurniakan seramai tujuh orang anak yang terdiri daripada Tijah, Hawa, Munah (bergelar Tok Pattani), Jusoh, Ibrahim, Jabar dan Bakar. Cucu mereka yang bernama Abdullah (anak bongsu Ibrahim) kini telah berusia 90 tahun dan menetap di Kampung Padang Temu, Baling, Kedah.
Sejarah awal menyatakan bahawa keluarga ini mempunyai hubungan kekeluargaan dengan seorang Kerabat Raja Pattani yang bernama Tok Indera. Tok Indera bersama keluarga dan pengikutnya dipercayai adalah kumpulan pertama yang membuka penempatan pelarian orang-orang Pattani di Mukim Batu Kurau pada awal kurun ke 18. Kampung terawal yang diterokai ialah Kampung Batu Bertindan. Justeru itu, Tok Esah bersama anaknya Jusoh telah datang ke Kampung Batu Bertindan pada awal kurun ke 19 untuk menjejaki keluarga Tok Indera di samping untuk turut sama menetap di kampung tersebut. Jusoh telah bertemu jodoh dengan seorang perempuan bernama Marela. Marela dan adiknya yang bernama Majlis serta kumpulannya melarikan diri dari Kampung Kerunai, Gerik kerana kampung tersebut telah diserang oleh tentera Siam. Mereka menetap di Kampung Cheruk Kelian, Changkat Perah. Perkahwinan antara Jusoh dengan Marela dikurniakan seramai enam orang anak iaitu Mat Diah, Kernai, Siti Hajar, Saman, Senu dan Esah. Oleh yang demikian hampir 95% penduduk Changkat Perah adalah berasal dari keturunan Marela dan Jusih serta Majlis dan suaminya yang bernama Musa. Selepas kematian Marela, Jusoh telah pergi ke Sik atau Sedim, Kedah untuk menjejaki keluarganya dan berkahwin pula dengan seorang gadis jelita di sana. Pasangan ini dikurniakan dua orang anak yang terdiri dari seorang lelaki dan seorang perempuan. Kedua-dua orang itu tidak diketahui namanya dan sehingga kini keturunan mereka tidak dapat dkesan. Dipercayai Jusoh telah meninggal dunia dan dikebumikan di sana. Berdasarkan faktor itu, pihak dari Kedah juga mendakwa bahawa mereka adalah keluarga dari pasangan Jusoh dan isteri barunya itu.
Setelah kematian Jusoh, anak-anaknya terutama sekali yang bongsu iaitu Esah telah dibesarkan sendiri oleh nenek mereka (Tok Bidan Susu Lanjut).
Kebolehan ilmu perbidanan Tok Esah bermula semenjak di Bukit Gantang lagi dan khidmatnya diteruskan di Kampung Batu Bertindan serta kampung-kampung sekitarnya. Antara kebolehan luarbiasanya ialah ketika beliau membidani seorang perempuan yang hendak melahirkan anak. Secara tiba-tiba keajaiban telah berlaku apabila bayi yang dilahirkan oleh seorang perempuan tersebut berupa beberapa biji telur yang besar dan bukannya berbentuk manusia. Oleh itu, Tok Esah telah mengulit-ulit sambil bermentera maka dengan kehendak Allah S.W.T maka terhasillah rupa bentuk beberapa orang bayi dari telur-telur tersebut. Kelebihannya yang lain termasuklah sebagai bomoh yang luar biasa dan menakjubkan.
Tok Esah dipercayai meninggal dunia di Kamunting ketika dalam perjalanan pulang dari menziarahi keluarganya di Bukit Gantang. Disebabkan beberapa faktor penghalang untuk membawa pulang jenazahnya ke Kampung Batu Bertindan maka jasadnya telah dikebumikan di tanah perkuburan Kamunting Lama. Hujah ini disokong kuat oleh keturunan Datuk Panglima Gagah dan Datuk Panglima Garang yang tinggal di Bukit Gantang. Namun kesahihan mengenai kebenaran kubur Keramat Tok Bidan tidak dapat dipastikan kerana ada pihak lain yang mendakwa bahawa jasadnya disemadikan di Baling, Kedah tetapi tiada fakta sahih diketemui. Maka hanya Allah S.W.T sahaja yang lebih mengetahuinya. Sejak dari itu, kubur Keramat Tok Bidan di Kamunting Lama telah menjadi tumpuan masyarakat termasuk kaum Cina dan India untuk memohon hajat dan membayar nazar sehinggalah binaan yang terdapat di atas kubur tersebut dirobohkan oleh Jabatan Agama Islam Perak pada tahun 1982 kerana dianggap khurafat. Wallahua’lam bissawab…

Sumber: Buku Salasilah Batu Kurau Karangan YB Hasbullah Hj Elias

SIMILAR POSTS

Kelebihan Bubur Nabi Sulaiman

Salam Ahad,


Perkongsian dan boleh kita olah untuk baby yang mula makan bubur nasi versi udang.
Asalkan baby tak ada alahan makanan laut.

Dulu-dulu masa kecik2 Alam tinggal disebuah kampung di kawasan Sungai Batu,Pulau Pinang.
Tinggal berdekatan rumah Tok Siah yang berasal dari Kulim.
Dah arwah dah tok tu sekarang ni..

Al Fatihah buat beliau.

Alkisah Alam demam masa tu , tak sihat badan dan tidak la kita berjemur panas bermain tali lompat.
Tok tengok kita bersandar di depan pintu rumah dengan memeluk kusyen sofa rotan dulu2.
Tok jerit panggil kita dan melambai kepada kita ni..

Sampai di masak kepada  Alam semangkuk moi orang kedah panggil iaitu bubur.

Tok cakap ini moi Nabi Sulaiman.

Sebab ada udang kot ...tak pernah lah pulak Alam tanya ,agaknya  orang dulu2 gelar moi tumis ade udang ni Bubur Nabi Sulaiman..


Sama macam moi(bubur) lain.Cumanya ditumis dan diletakkan udang.



SIMILAR POSTS

Kesan JDT lawan Kedah 20 Jan 2017


Hi Net,




Jangan fikir perempuan tak layan bola.

Usai balik dari Office cepat- cepat buat kudapan untuk menonton di televisyen siaran TV3.

Semangat la konon dengan housemate kita ni..nak menonton dengan suami , kita dua Suami Isteri PJJ sat. Kalau tidak mesti dah riuh cik abang kita tu..ya la..negeri asal dia Kedah.

Start je perlawanan , aku sigong hang , hang sigong aku..siap sepak kaki buat stail nak attack bola..

Ini ulasan dari seorang penonton Pulau Pinang ye..Tapi bukan sebab Alam sokong Kedah sebab negeri Mak n Suami tapi sebab pemain dia walaupun kene hentam dengan pemain JDT tetap kuat berlari di padang.

GOLLLL...bila Johor menghentam gawang Kedah dulu lepas tu buat rusuhan ringan konon nya tak adil sebab kene katok itu ini...padahal penonton pun punya mata sendiri ..Ganasnya pemain bola...Abang2 bola JDT main bola ke hambat bola ke gaduh untuk bola ke...

Ambik pic kat google..kita tengok TV3

Kesian tengok pemain kene hentam body to body..

Kami perempuan tengok ja...kaki komen pun kami...

Sebab apa?


Kami nak tengok bola...bukan keganasan..


Alhamdulillah...Bukan sebab kesian je tau...Kedah menang malam semalam.



Saja nak habaq....

Semalam Kedah menang...Walaupun menang penalti...Tetap menang..sebab game kene bancuh body to body...dan hentam kaki...kesian jugak kat pemain JDT...sebab kalah..

Lepas ni kalau JDT lawan negeri lain pun Alam tengok jugak ..Bukan apa aja nak tengok..kasarnye pemain JDT...



Alam suka jersi JDT , bukan sebab bola tapi sebab warna...CUN..





SIMILAR POSTS